ambassade van creativiteit

Hjarald Agnes / Founder

Welk toekomstig imago zou het best bij Den Haag passen?

Den Haag kent van oudsher nogal wat imago's. Zo waren we ooit landelijk bekend als de Beatstad vanwege de vele bandjes die hun roots hier hadden. Even leken we een revival met Anouk en Kane te hebben, maar zette helaas op Arrow classic rock na niet door. De Parkpop en Beatstad festivals onderhouden nog enigszins een creatief muziek imago hoog. (Ook de Jazzstad zijn we - tijdelijk ? - kwijt.) Gelukkig staan we nog latent bekend als graphic design stad, maar Breda doet al zijn best om aan die stoel poten te knagen. Rotsvast worden we wel de Ambtenaren stad genoemd, maar veelal niet met een positieve intentie omdat het ook synoniem voor traag is - een stigma die onze welwillende gemeente met het creatieve stad programma niet verdient. Een ding zijn we wel en dat zullen we altijd blijven: de Ambassade stad... en die breiden we nu uit met een Ambassade van Creativiteit. Voor welke koers zou deze nieuwe Ambassade moeten gaan lobbyen? Het herbevestigen van de creatieve hoogstandjes van de muziek en grafische branch? Een shift maken naar Design Stad of Nieuwe Media Stad? Beide? of aan een geheel nieuwe innovatieve positionering gaan werken? De Ambassade is erg benieuwd naar de visie van onze Ambassadeurs!

Tags: imago, nieuw

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hjarald,
Volgens mij heeft het mooie reclamevak ons geleerd dat voortborduren op eigen kracht de beste kansen biedt. Zo kun je een geloofwaardige claim neerzetten, met genoeg bewijsmateriaal ter ondersteuning. De rijke historie op het gebied van grafisch design, aangevuld met de huidige hoogstandjes van onze vakbroeders, is iets wat te lang onderbelicht is gebleven. Ik denk dat bureaus en opleidingsinstituten daar gezamenlijk aan moeten werken. Misschien gebeurt dat al, maar ik zie daar nog niet veel van.
Vanuit de positionering (Stad van Grafisch Design) kunnen we kijken naar de reikwijdte van deze claim. Als je zo'n positie hebt, is dan een link naar 'design' in een bredere zin of 'nieuwe media' realistisch en logisch? Wat hebben we op dat gebied ter ondersteuning?
Daarnaast is Den Haag inderdaad een Ambtenarenstad, wat het creatieve imago zeker niet bevordert, maar misschien kan ons Beatstad imago (wat dan wel ondersteund moet worden, waar blijft dat museum?) ons daarbij helpen. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het Ambtenaren-imago jonge musici heeft aangezet om zich daar tegen af te zetten, met een rijke oogst aan bands.
Hopelijk kan de Ambassade ons helpen de neuzen in de zelfde richting te krijgen en nieuwe initiatieven te ontplooien om een krachtig creatief imago te (her)ontwikkelen.

Hierop reageren

Pretpark Nederland gezien? (van Michiel van Erp)
Zoom in op Zutphen... Met plaatsvervangende schaamte en kromme tenen heb ik zitten kijken.

Wat ik hier mee wil zeggen?
Krampachtig een imago aanmeten werkt niet...werkt nooit...
“Hoe holler de spreuk. Hoe meer Hagenaars in een deuk’.
“Den Haag danst.” (o ja?... waar dan?)
“Den Haag bruist” ( ? kunstgebit schoonmaken… ambtenaar met koppijn?... wat?)
“Den Haag Jazz stad” (zou voor mij al een reden zijn om er met een grote boog omheen te rijden) (varen ;-)
“Den Haag kouwe kak stad.” (grinnik)

Uitvergroten en onderstrepen wat je al bent mag wel.
“Den Haag, Beatstad” was ooit… maar is niet meer (loslaten is moeilijk ja)

Dat Ambassade gedoe vind ik een geweldige insteek!
Nu hopen dat het thema verder wordt aangedikt…
kan the ministry of sound niet deze kan op komen?
The art department?

(zal ik gelijk ook een passend imago met pakkende slogan pitchen?) (Aanbestedingen gaan toch nooit naar éénpittertjes… dus ik ga even voor spek en bonen ;-)

Den Haag is van een klassieke schoonheid, Statig en Koninklijk. Wel een beetje met een air van er boven staan… connaisseurschap (de hogere heren zeg maar… de bestuurders… reguleren… lijnen uitzetters…)
En den Haag is de ambassade stad ja. Maar dat is niet alles... Al die expats, toeristen, welkome gasten, tijdelijk en permanent... allochtonen.
Van de pasar malam to in China Town, in Den Haag kun je de hele wereld zien, ruiken, proeven en horen.

De hele wereld is vertegenwoordigd in den Haag.
Den Haag is "een wereld stad" (ik hoor het Haagse Harrie al helemaal zeggen)

NEEEEJ niet dat we zogenaamd kosmopolitisch zijn nee en ook niet de "Legal capital of the World" of “springplank naar Europa” (are you kidding?)
ja… “de wereldstad aan zee” is al een keer verzonnen… maar dat heeft de verkeerde klank. Dat is letterlijk bedoelt. (Haagse Harrie zegt gewoon dat ie Den Haag zo’n peer vindt, en dat is het ook)
(wereldstad in kunst, cultuur, muziek, culinair, kennis, ontwikkeling, het wereld weide web...op alle Gebied)
Van alles een beetje. dus we zijn ook niet “Den Haag congresstad” of “Den Haag cultuurstad”
(oe… en deze vond ik ook nog in de archieven “Den Haag, koninklijk veelzijdig!”.. “Geneve aan zee”… “Den Haag, thuishaven voor ondernemende mensen.” Den Haag maak je zelf.”)
Hoe schizofreen kun je zijn?

(Amsterdam mag lekker doorklooien met z'n klompen en wietplantjes) (Breda mag het niet passende jasje van grafische stad proberen aan te trekken)
(Rotterdam durft nog steeds niet geloof ik) (laat ze in Utrecht nog maar lekker doorzoeken… en ga zo maar door)

Den Haag heeft nu de ambassade van creativiteit… kunnen we dat ook Wereldwijd!

Nou alleen maar hopen dat Den Haag voorop durft te lopen….
Vernieuwend kan zijn en naar de toekomst durft te wijzen…

Of is globalisering nog te eng?

Hierop reageren

ik denk; The Hague International
als je ziet hoe internationaal den haag aanwezig is, lijkt me dat bijna vanzelfsprekend.
Om maar niet te spreken van de hoeveelheid expats die groeit en groeit...

oja en bij dat toekomstige imago,
laten we dan iig niet nog een logo van 2 miljoen laten maken...

Hierop reageren

Dat logo Sander is veel besproken, laat ik zo zeggen... ik had het voor de helft gedaan ;-)
Aangezien ik zelf een xpat ben kan ik me wel in je woorden vinden, vertel ik je later wel meer over.
Vooralsnog ben ik inderdaad van mening dat DH nu eens meer naar buiten dan naar binnen moet profileren.
tot snel Hjarald

ps. kom net thuis van een xpat avond in wassenaar. Ook zij zullen het zeker met je eens zijn.

Hierop reageren

Hjarald,

ben het niet helemaal eens met je opmerking over 'meer naar buiten dan naar binnen profileren'. Goede city marketing zorgt voor een positionering die 'buiten' goed met 'binnen' verbindt. Dat is m.i. met Stad van Recht, Vrede en Veligheid niet gelukt, wat heeft de gemiddelde Hagenaar daar aan ("hoezo veilig").
Wereldstad aan Zee, wat ook gebruikt wordt, maar kennelijk niet de positionering is, doet dat veel beter.

Maar ja, gelukkig geeft dit alles ons voer voor discussie.

Groet, Onno

Hierop reageren

Den Haag barst van de merkwaarden, hoewel inderdaad heel lafjes vertaald in het stadslogo.

Den Haag is een internationale stad met een sterk politiek/diplomatiek karakter aan zee. Een soort kruising tussen Washington DC en Seattle. Verder veel historie. En die muziekcultuur bloeit ook nog steeds wel. Koninklijke stad. En dan nog een volkscultuur die zich kan meten met de Jordaan, Rotterdam en Utreg.

Te delicaat om in een slagzin of logo te willen vatten.

Hierop reageren

Den Haag Vandaag!

Natuurluk! Hij is er al die Hagenese slagzin...!

Hierop reageren

Oja en je zou de oorsprong kunnen claimen:

Het begint in Den Haag.

Hierop reageren

RSS

Badge

Bezig met laden...

© 2010   Gemaakt door Hjarald Agnes / Founder   Powered by .

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Inloggen bij chat